torsdag 2. oktober 2008

Undervisningsplanlegging!

Temaet har nå beveget seg over på undervisningsplanlegging. En lærer må planlegge undervisningen i flere nivåer. Planlegge et helt skoleår, planlegge perioder, uker, dager og til slutt enkle økter. Med andre ord blir det en del planlegging. Det jeg nå vil gå inn på er hva jeg mener er viktig å huske på når jeg skal planlegge en økt.

Når man skal planlegge en økt er det tre sentrale spørsmål som dukker opp. Hva er det vi skal gå gjennom, hvorfor vi skal gå gjennom det, og hvordan skal vi gå gjennom det.

Det første man altså må tenke på er hva skal innholdet i timen være. Er f.eks faget matte og temaet sansynlighet, seie det seg nesten selv at innholdet har om sansynlighetsrekning å gjøre. Det man da kan sette seg opp, er en mening om hva målet for denne timen skal være, hvorfor vi skal gå gjennom akkuratt dette stoffet. I dette tilfellet kan målet være å forstå begrepet sansynlighet, og hva dette er.
Deretter kommer man da til hvordan en skal oppnå dette målet. Skal man som lærer gå gjennom stoffet på tavla, skal elevene jobbe kvar for seg, elle skal di kanskje sitte i grupper å jobbe? Man må tenke på med hva arbeidsmåte man har størst sjangs til å oppnå målene med.
Hvordan man legger opp timen kan rammefaktorene var med på og avgjøre. Da man må tenke t.d på hva utstyr, tid og rom man har til rådighet. Dette er helt klart faktorer som spiller inn når ein lærer skal planlegge en økt. Noe som også er viktig å tenke på, er det at ikke alle elevane er like og har samme forutsetningar. Det betyr at man må prøve å tilpasse opplegget til hver enkelt elev, så godt det lar seg gjør.

Med andre ord er det litt av kvart å tenke på når man skal planlegge en økt. For oss studenter kan det kanskje nå i starten virka litt skremmende, at man skal bruke så mye tid på planlegge kvar økt. Men etter hvert som man har fylt ut en del sånne skjemaer for undervisningsplangging, blir det bare mer og mer automatisert, og man har på en måte skjemaet skissert oppe i hode, og kan se for oss hvordan vi vil timen skal være. Så det skal nok ikkje bli sånn at vi planlegge oss ihjel. Etter hvert som vi blir litt mer drevne kommer det til å gå som en drøm. Det var vertfall det jeg opplevde når jeg gjekk på idrett. Husker jeg satt så lenge å grubla på det me dette skjemaet, hva som egentli skulle inn der. Men etter som året gikk, ble ting bare klarere og klarere. Og planleggingen gikk bedre og bedre:)

2 kommentarer:

Linn Eide sa...

Jeg syns du har skrevet dette bra og tatt opp vitige saker som man bør ha med for å kunne planlegge en økt eller time. Og alt man som lærer må planlegge. Men hvordan mener du at man bør tilpasse opplæringen til hver enkelt elev?

Steinar sa...

Hei!
Fornuftig at du først skisserer dei didaktiske spørsmåla KVA, KORLEIS og KVIFOR. Det gir ofte ein praktisk innfallsvinkel til planlegging. Kva av desse spørsmåla vil du ta for deg først, og kvifor?