fredag 17. oktober 2008

Det hedonistiske prinsippet

I pedagogikken denne veka har me hatt om Behaviorismen og dei behavioristisk orienterte læringsteoriane. Eit viktig element som alle teoriane innan behaviorismen bygger på er det hedonistiske prinsippet. Det vil sei at mennesket har ein tendens til og søke glede og unngå smerte. Dette er eit av dei mest kjente motivasjonsprinsippa vi har og har ein sikker plass i folks teoriar om motivasjon.
For det er ingen tvil om at vist ein ikkje vil at eit barn ska gjenta noko det har gjort, er straff ein faktor som kan stoppe dette. Trussel om straff er også eit effektivt grep i skulen. Det er også lokkinga me forskjellige goder, som ungane skal få om dei oppfører seg fint. Det såkalla gullerotprinsippet.
Dette gullerotprinsippet er noko eg har erfart fungerer i praksis. Eg tydde til det når eg jobba på skule og sfo ved Førre skule. Eg hadde ansvaret for ei eiga gruppe på sfo. Det hadde vore ein del uro i gruppa mi ei stund, og eg hadde fått klager frå andre vaksne at ”mine” ungar gjorde mykje leven når dei var ute i skulegården og liknande. Dette måtte det tas tak i. Så eg snakka me gruppa mi og sa at dei ikkje kunna holda på slikt, og sa at vis det ikkje blei noko tull resten av den veka og neste, så skulle me lage bollar på slutten av veka. Endringa i oppførsel vart veldig tydelig. Plutselig var bøllene mine blitt snille som lam. Var tydeleg at dei hadde lyst å laga bollar. Så det hedonistiske prinsippet er heilt klart noko eg vil ta me meg ut i livet som lærar. Ønske jo naturlegvis at klassen skal væra rolege og jobbe godt heile tida, men det blir nok vanskeleg til tider, difor er det godt og ha nokre lokkemidlar ein kan dra fram.
Så dette temaet vekker jo då ein liten behaviorist i meg, og det er ikkje i tvil om at det er noko i nesten alle læringsteoriar som du føler passer eigentleg veldig bra, som du vil ta me deg i din eigen læringsteori. Læringsteorien me i mange år framover ska utvikla til at den er noko som akkurat me står for. Sånn at me ikkje bare prøver å kopiere ein bestemt retning som allereie er nedskreven, og følgja den til punkt å prikke, for det trur eg ikkje er oppskrifta til å bli den gode lærar.

Finn din egen sti og gå, men ta med deg alle nyttige ting du finn på vegen;)

3 kommentarer:

Borghild sa...

Hei!

Interessant innlegg! Jeg har fått med meg nå at du har jobbet på Førre Skole etter å ha lest to av bloggene dine. Nå skjønner jeg at lærer yrket er veien du har valgt. Førre Skole er jo en fantastisk skole, og kan nok inspirere de fleste til å velge dette yrket i følge min mening.
Jeg synes det er kjempe flott at du tar med egne erfaringer inn i bloggene din, jeg skulle så absolutt ønske at jeg selv hadde hatt den muligheten.
Straff og belønning er faktisk en fantastisk "oppfinnelse" som viser seg å være svært effektiv i skolen. Læreren kan enkelt bruke det som et pressmiddel når han ønsker en annen oppførsel hos eleven. Jeg tror nok at de fleste lærere er flinke til å bruke nettopp denne teorien i skoletimene sine.
Men jeg er enig med deg i at man ikke kan følge noen av teoriene til punkt og prikke, og at man må finne sin egen "vei".
Hva sa de andre lærerne til din handling i denne saken? Mente de at det var pedagogisk riktig?
Hvilken alder var det på disse barna? Jeg vil anta at barna tilhører førskolen, hva ville du gjort dersom det gjaldt elever på ungdomsskolen? Se for deg en antatt situasjon hvor du enten må straffe eller belønne elevene for å få dem til å gjøre som du vil? Blir det vanskeligere å bruke denne teorien etterhvert som barna blir eldre, og har mer erfaring?

Nå ble det ganske mangen spørsmål her. Beklager det, men ble litt revet med! Håper du svarer på så mange spørsmål som mulig, og føy til om det er noe :)

Ole Johannes sa...

Hei du!

takk for svar!

Jo, nå ska hu høyra;)
Dei andre voksne syns bare det va skikkeli koseli at me lagte boller, så di hadde kje noko særlige innviendingar på det nei, di va meir imponerte, som om det va noko stort at ein gutt kunne baka:p å detta va 3 klassingar, så ganske lette å bestikka me bollebakst;)
Når det gjelde det me at det blir vanskeligare etter kvart som elevane blir eldre så vett eg kje heilt egentli, trur kje det hjelpe å lokka me boller liksom, men det er andre metoder å gjer det på, som t.d å gi dei mindre lekser vis dei jobbe bra elle noko sånn. Eg vett vertfall at det hadde funka på meg i ungdomsskulealder, hadde jobba hardt då for å sleppa lekser:) men det e jo sikkert ikkje sånn for alle då. Men det går jo an å prøva:) Nå trur eg faktisk eg har svart på alt :D sei fra vis det e noko meir;)

Steinar sa...

Hei!

Ordtaket ditt på slutten av innlegget bør kanskje bli obligatorisk pensum for lærarstudentar. BRA!

"Finn din egen sti og gå, men ta med deg alle nyttige ting du finn på vegen" OJS